Čo je to riadiaca jednotka
Vo vašom motorovom vozidle poznáte a pravidelne používate, klimatizáciu, motor, prevodovku, sťahovanie okna, otváranie dverí, zamykanie a odomykanie vozidla, navigáciu, otáčkomer atď., každá táto činnosť je ovládaná a má ju na starosti HW, riadiaca jednotka. Riadiaca jednotka je malý počítač ktorý riadi funkcie vášho auta.
Dnešné moderné vozidlá obsahujú stovky (niektoré až tisíce) elektronických zariadení a kilometre káblových zväzkov, nad ktorými bdejú riadiace jednotky plné digitálnej techniky.
Táto jednotka má svoje srdce – elektronický čip (mikroprocesor). Ten obsahuje pamäť, dáta a program (softvér), pomocou ktorých v reálnom čase spracováva a vyhodnocuje množstvo signálov, komunikuje s množstvom ďalších riadiacich jednotiek v reálnom čase a mnoho ďalšieho.
Riadiaca jednotka však nie je len elektronický čip ale ten je osadený na doske plošných spojov na ktorom je mnoho ďalších komponentov ktoré prispievajú k tomu, aby zákazníkom zadaná funkcia prebehla v poriadku a v danom čase.
Výroba riadiacich jednotiek podlieha komplikovanému testovaniu.
Pred tým ako sa dostane každá riadiaca jednotka do vozidla, musí byť samozrejme najprv vyvinutá. Vývoj RJ (riadiacej jednotky) pozostáva z dvoch hlavných častí a to HW (hardwarová) časť a SW (softvérová) časť.
Pri HW je testovanie trocha jednoduchšie ako pri SW ale to neznamená že to nemá svoje „muchy“ a všetko je dokonalé.
Pred tým ako sa komponenty dostanú do vozidla sú testované ako vývojárom, tak dodávateľom komponentov ako aj samotným výrobcom RJ. Následne je testovaná komunikácia jednotky spoločne s ostatnými jednotkami, simulácia na virtuálnych vozidlách, jazdenie v testovacích vozidlách aby sa odladili všetky nedostatky v rôznych klimatických, jazdných a užívateľských podmienkach.
Tieto procesy sú sami o sebe dosť náročné. A teraz ruku na srdce. Je možné urobiť 100% test na všetky tieto vyššie pomenované procesy? Bohužiaľ nie je to možné.
Pre to sa občas stane že niektoré RJ sa „pokazia“ .
Zoberme si príklad:
Vo výrobnom závode na RJ prišla od sub-dodávateľskej firmy letovacia pasta ako vždy, ale táto letovacia pasta nemá správne hodnoty. Touto pastou sa vyrobí xy riadiacich jednotiek ktoré sa dostanú do vozidiel. Kým dodávateľ zistí, ak vôbec zistí že RJ je spájkovaná nevhodnou letovacou pastou dané riadiace jednotky sa dostanú do vozidla. Následne po prehriati RJ (bežný jav niektorých elektronických komponentov) sa stane, že letovacia pasta nevydrží danú teplotu a následne sa oddelí od dosky plošných spojov. To znamená že riadiaca jednotka prestane fungovať správne a na diagnostickom prístroji vieme detekovať chybové hlásenie. Pri najhoršom väčšinou DTC: RJ Defekt.
Tu sa musí riadiaca jednotka vymeniť a teda dať nová, čo v mnohých prípadoch nie je lacná záležitosť.
Pri týchto drahších RJ sa vieme pozrieť na „vnútornosti“ a to doslova až mikroskopicky a detegovať, analyzovať vzniknutý problém a následne ten problém na základe platných smerníc aj odstrániť.
Pravidelné skolenia v danej oblasti a certifikácia zabezpečuje hlavne odbornosť a kvalitu nami odrobenej práce.
Vďaka našej odbornosti a dlhoročným skúsenostiam našich pracovníkov boli, sú a dúfame že budú naše služby aj naďalej využívané aj v oblasti automotive.
V prípade ak by ste mali záujem o naše služby prosím vyplňte náš formulár TU.
Ak máte otázky ohľadne našich služieb, alebo potrebujete podobné riešenie od nás, neváhajte nás kontaktovať cez náš kontaktný formulár